zondag 3 december 2017

Wennen, testen en afstellen QuattroVelo+

Quattrovelo+ 67 en Quest 665 met kap
De laatste weken heb ik de quattro goed uit kunnen testen in alle soorten van weersomstandigheden.
Gelukkig heb ik in de zomer ook een testrit gemaakt want het is echt wennen en afstellen en daar word je niet zo vrolijk van… in deze weersomstandigheden.
Bij een Quest zat ik zo laag mogelijk en liet mij ook zo afstellen dat zat prettig.. echter bij QuattroVelo+ moet je over de (bulten)borsten heen kunnen kijken .. en zo kwam later de stoel in de quattro.. stukken hoger te staan. (mijn knieën en benen moesten hier aardig aan wennen) 

Na bijna 10 jaar met plezier Quest te hebben gereden en de wedstrijden wat meer op de achtergrond raakte, wilde ik overstappen naar de quattro .
Ik kan dus alleen vergelijken met de Quest met een kap van velomobielonderdelen.nl …. 
Keuring door Oma
De quest is in de loop der Jaren aangepast en is behoorlijk uit getuned.
Bij tijdritwedstrijden op Texel kon je 10 jaar geleden, met een quest nog winnen met een gemiddelde van 52 km/u , de laatste jaren reed ymte daar 63 km/h , mede door de stroomlijnkap boven en onder de fiets. In zijn Df reed hij gem. maar iets harder daar . De quattro vind ik geen wedstrijdfiets.. het is meer een toerfiets (daar heb ik hem ook voor gekocht) .In een quattro moet je meer bijtrappen om dezelfde snelheid te houden. Ik had dat bij een proefrit in de zomer ook gemerkt. Zeker bij zijwind is het wennen. Bij een Quest heb je  heen en terug voordeel van zijwind en door de kap van velomobielonderdelen heb je minder last van regen en hagel die naar binnen slaat. (het scherm trek je scheef op de regen.)
Df en Quest race en quattro toerfiets?...
De schuimkap had ik al jaren niet gebruikt, het carbondeksel met nacaduct en mini vizier bied veel voordelen die de schuimkap niet heeft.. Dus dat was weer wennen..!
Echter de doorlopende kap bij de quattro is wel ideaal, ook het stuurgedrag, de opbergruimte, electr, installatie met duidelijke plaats voor de knipperlichten zijn beter bij de quattro.
Van de antilekvloeistof in de binnenbanden heb ik nog geen voordeel gehad.  Die heeft zijn nut nog niet bewezen. Bij een klein gaatje raakte de achterband geheel plat. (hagel en 0 graden).  De binnenbanden zijn nu stukken zwaarder en het wiel raakt ..meer in onbalans.  
Het is dus wennen..  en de quattroVelo+  is nog niet “mijn” fiets.. maar dat probeer ik er wel van te maken.


Deze week naar Vikingreclame geweest in Hippolytushoef om een nieuw uniek ontwerp er op te laten zetten.  Deze zal eind januari gereed zijn..

7 opmerkingen:

Willem zei

Mm ja zo blijf je lekker bezig Cees dat ie veel tijd nodig had om op de 35+ te komen wist ik vorig jaar al na proefrit; ik reed toen al een jaartje in de DF en heb met een Quattro gereden, die misschien niet geheel naar mijn maat stond maar het zicht voor de fiets en de versnelling met optrekken viel mij niet mee evenals het gevoel er in te zwemmen maar jij bent wat langer dan mij dus dat gaat wel goed komen denk ik vergeet ook niet dat je een wiel meer moet meeslepen, uitlijning van 4 wielen is basaal voor zuinig rijden, dit merken wij al met trailers en aanhangwagens achter de trucks.

Peter de Rond zei

Ben benieuwd naar je ervaringen Cees, hij heeft in ieder geval een mooie kleurstelling, dus die winst heb je al.

Wim zei

Dat wennen aan een nieuwe/andere vm herken ik nu dus ook.

Ik ben heel blij met mijn DF, maar het zijn niet alleen maar voordelen.

Ik moest echter ook aan de XS wennen. Het heeft best een tijd geduurd, voordat de fiets echt helemaal naar mijn zin was.

De Bobslee zei

Dag Cees,

Dat wennen ging bij mij in elk geval een stuk sneller! Het enige wat ik nog gedaan heb na thuiskomst in Noorwegen was de trapas iets terug naar achter gezet, de stoel stond gelijk goed in Dronten.
Dat wennen zal wel komen, je hebt natuurlijk lang Quest gereden, daar "staat" je lichaam een beetje naar op den duur.
Voor mij was de overgang waarschijnelijk minder moeilijk, een iets snellere fiets, met een nog stabielere wegligging maakten dat vrij makkelijk.
Qua onderhoud is de QV wel wat bewerkelijker, enkel al iets aan de voorwielen doen levert meer werk op. Dat lukt wel natuurlijk, maar je hebt er meer tijd voor nodig.....

Maar ik denk dat je vlug went, en als je eens een tocht maakt met bagage zul je lachende je spullen erin gooien, plaats genoeg!

Groeten, Adri.

Kees van Hattem zei

Dag Cees. Prachtige velomobiel heb je. Ik ben ook aan het sparen! Ik gebruik de Michelin Protek Max al weer een dikke maand als binnenbanden onder de Quest. Nog niet een keer lek! De afgelopen winter had ik alleen de 26 inch versie achter, en niet een keer lek in zeker 5 maanden. Het spul van Velomobiel.nl werkte bij mij ook niet! Groeten en veel plezier van de QV. Kees.

Unknown zei

Hoi Cees,

Ik kan nog niet mee praten over een wissel naar een andere velomobiel.
Maar wat ik al wel weet is dat iedere fiets wennen is. Wat voor één het ook is.
Het heeft mij 3 weken gekost om van Mountainbike naar open ligfiest te wennen.

Ik wens je veel plezier van de nieuwe aanwinst.
Maar dit zal zeker wel gaan lukken.

Je had het trouwens over een viking als voorkant.
Grappige dat de naam waar je dit laat doen overeenkomt.

Groeten,
Kjeld

marcel beekmans zei

het blijft een leuke fiets

ik heb na twee testritten helaas niet niet echt het "wow gevoel "

gelukkig gaat het nu naar een jaar wel beter met mn voetje dus wie weet ooit es....