dinsdag 30 december 2008

OlieBollenTocht Almere 2008

Zondagochtend 28 dec. vertrokken om 06.15 uur naar Almere voor de oliebollentocht(Temp. -3 gr. schrale oosten wind wk. 4) De quest gaf een ander stuurgedrag vanwege de bepakking maar dit gaf geen problemen. Mijn snelheid was laag rond de 32 km. mede door de kou (rolweerstand banden) en de bepakking. Ik had eigenlijk veels te veel meegenomen maar dat is achteraf. Ik verbruikte eerst de energie van mijn noodaccu en die was na 90 minuten op. (het energie verbruik gaat met kou erg snel) mijn gewone accu heeft het toen de rest (het was inmiddels licht) van de tocht overgenomen. Het is wel apart rijden in de nacht met vorst en bijna geen verkeer op de weg. Onder de schuimkap was het minder koud dan verwacht en na een paar km. reed ik zonder handschoenen via Enkhuizen naar Lelystad. Bij de sluizen wilde ik een foto maken van de Batavia waar de zon net achter omhoog kwam, toen ik een stem achter mij hoorde of ik in slaap was gevallen..
Maikel had mij ingehaald met zijn Quest.. en gelukkig wist hij foutloos de route naar het startpunt in Almere te rijden (had ik alleen niet gefixt). Zo kwamen wij ruim voor de start aan en konden wij inschrijven in groep 1 (er werd in 3 groepen gestart). Vanuit het hele land kwamen de velo's en deze werden op diverse manieren vervoerd. Er was een groot leeftijdverschil tussen de diverse (mede)rijders. Over de tocht zelf is al veel geschreven op ligfietsplaza staan vele fotos & filmpjes. Het was perfect georganiseerd. Bij terugkomst stonden de oliebollen en de diverse soepen al gereed en was het bijkletsen met de andere OBT rijders. Ik kon rustig aan doen omdat ik een nachtje bleef slapen bij de Fam. van Schoot. Zo kon ik diverse andere "velo" site & blog schrijvers persoonlijk spreken. Toen iedereen weg was reden wij met 5 velo's waaronder Frans & Marjolein van Schoot naar hun huis.
Het was perfect geregeld bij hun: bijpraten met een biertje, diner, slapen (ieder had zijn slaapplek) ontbijten, zelf een sauna behoorde tot de mogelijkheden. Frans & Marjolein nogmaals bedankt! S'morgens toen het licht was en na het ontbijt vertok iedereen via zijn eigen route. Ik ben nu via de lage vaart richting Lelystad gegaan een hele mooie route (ik wist niet dat rondom Almere zoveel natuur schoon was) Door de kou lag mijn gemiddelde snelheid nog lager dan de heenweg en was ik na 4 uur rijden weer terug op Wieringen.. Volgend jaar doe ik zeker weer mee! Iedereen bedankt die deze toertocht mogelijk heeft gemaakt en in het bijzonder de Fam.van Schoot. De beeldvormende LINK van Harwig

Geen opmerkingen: