zaterdag 23 februari 2019

Spaken perikelen.


Vorige week reed ik door een gat in de weg, had ik even niet gezien door de laagstaande zon.
Met het gevolg 1 lekke band (scheur) en 2 kapotte spaken .
Zonde van de band zat er net een paar honderd Kilometer, dus vervangen door een nieuwe en dat was rap gebeurd..
Met de spaken ging het minder snel.  Want daar heb je heel veel maten in… maar ik had er genoeg liggen.....Helaas niets paste....
Dus deze ongeveer opgemeten . En er moest een lengte van iets meer dan 160 mm. in....Vriend George gebeld en die had 158 mm. liggen.
Probeerde die er op te krijgen maar kwam net een paar mm. Tekort.  Theo gebeld in Dronten om iets langere spaken op te sturen. Hij gaf aan dat de 158 mm. Spaken ..toch.. de juiste moesten wezen. Dus deze besteld en echt ook deze waren tekort.
Dus 1 goede spaak eruit gehaald opgemeten en kwam echt op 163 mm.  Nieuwe besteld bij velomobiel en die paste perfect.  Gelijk maar vastgezet met wat loctite .
En voor mij een mooie spakenles . Want aannames en ongeveer opmeten bij spaken… Gaan niet op.
En Top service van de mannen bij velomobiel.nl. voor het opsturen van de spaken.

4 opmerkingen:

Wim zei

Hetzelfde verhaal hier.

Kapotte spaak was 154mm zonder de schroefdraad.

Nieuwe spaak, die ik volgens Ymte moest hebben, 156mm met schroefdraad. Tja, te kort dus.

Daarna stuurde hij weer nieuwe spaken op die goed zouden moeten zijn: 158mm. Tja, weer te kort dus.


Volgens Nico, mede LOLler en fietsenmaker, moest ik spaken hebben van 164mm.

Dus stuurde Ymte spaken van 164mm en die passen perfect.

Service van ICB is gewoon hetzelfde als die van velomobiel.nl


Cees zei

Waarschijnlijk worden de wielen soms anders gespaakt , meer of minder kruisingen waardoor je andere lengtes nodig hebt.. hier door weet "Dronten" niet meer de juiste lengte.. maar ze lossen het op.. heel netjes..

Mick zei

Aan een sleuf in je hoed heb je niets. Maar een sleuf in dede neus van je velomobiel is toch echt wel handig om kuilen in de weg te kunnen zien!

De Bobslee zei

Hoi Cees,

Heb ik ook gehad, dan denk je de juiste maat te hebben en zijn ze net te kort, of te lang, net zo onhandig.......
Moet je weer even wachten tot je de juiste thuisgestuurd krijgt, gaat gelukkig via briefpost, dus redelijk snel.
En ik heb nog steeds het "geluk" dat het een voorwiel betrof, en ik een reserve voorwiel heb staan......;-)

Groeten, Adri.