maandag 27 februari 2012

Geluid in een velomobiel.

In het "Zog" van Mathijs
De afgelopen maanden heb ik comfortabel met de toerkap rond gereden… Ik heb deze winter wel eens overwogen om zonder kap te rijden.. maar.. daar bleef het dan bij J   Toen de temperaturen onder de 0 graden C. doken, heb ik met lycra ook de voetgaten dicht gemaakt.  Totaal geen last van koude voeten en heerlijk warm in de Quest.

Toch het wordt dan stukken stiller in de Quest en elk rammeltje qua geluid is dan te horen. Zo heb ik dan ook mijn kettingtandwiel, body van mijn tandwielcassette en lagers van mijn achteras vervangen. Zonder toerkap en afgedichte voetgaten had ik waarschijnlijk deze onderdelen niet vervangen tot ze compleet stuk gedraaid waren. Windgeruis in combinatie met kettingtandwiel maskeren alle andere afwijkende geluiden.


Achteras getrokken.
Nu de temperaturen snel oplopen heb ik mijn voetgaten weer open en binnenkort zal de bovenkap er ook vaker af gaan … Toch ik heb nu wel meer inzicht gekregen in de geluiden die in mijn Quest te horen zijn …

 Vandaag met mijn woonwerk rit heerlijk “in het zog van Matthijs” naar Wieringen gereden maar nog wel met combikap erop.
Cassette met oude & nieuwe body

2 opmerkingen:

Matthijs Leegwater zei

Ja Cees,
Wat is het toch mooi dat we werk en fietsen kunnen combineren.


Groet Matthijs

Corn-Dolly zei

Ik geniet elke dag weer van die aanschaf van deelbare ashouder met super stille kettinggeleidewiel. Echt geen pesterij. Z'n prijs meer dan waard.
Die lichtlopende lagers kunnen voor jou ook wel eens het verschil kunnen maken als vlotte rijder.

Ik rij al weer zonder schuimdeksel en driekwart broek.
Wel zit het minivizier er weer op. Ik hoef dan ook niet in het donker en met slecht weer er op uit.