maandag 20 september 2010

Onderhoud trommel remmen. (tip Giessen!)


Dit regenachtige weekend wat onderhoud aan de quest. Eerst de (kleine)trommelremmen aangepakt, zelf verwachtte ik na rondje Ierland (met soms steile afdalingen) vrij vervuilde remmen. Echter na 6200 km. Intensief gebruik waren beide trommelremmen bijna niet vervuild. Dat viel mij mee want Kees vHattem had zijn grote remtrommels voor rondje Ierland onderhoud gegeven en deze waren toen al meer vervuild. Zal mij benieuwen hoe de grote remtrommels in Giessen weer terugkomen. Ik heb in 2 steile lange afdalingen in Ierland, de remmen qua heet worden vergeleken met die van Ben. Deze werden op het eind net zo heet. Dus (ook in Giessen) kans op grote ovale remtrommels als je deze ( na zo’n afdaling) verhit op de parkeerrem zet!! Doordat de grote remtrommels zwaarder zijn 500g. en naar het lijkt sneller te vervuilen (meer luchtspleet) ga ik niet over op grotere remmen maar pak eerder (bergritten) de remparachute erbij. De beide schokbrekers heb ik ook uit elkaar gehaald en voorzien van vet en het smeerkussen ingedruppeld met olie. Dit gaat beter dan indruppelen van bovenaf. Bij de tijdrit in Texel zag ik dat Harry Lieben zijn stoel aardig met gaten had voorzien. Zelf durfde ik deze gaten niet op zijn grootte te boren (20 a 30 mm. groot) maar boorde deze op 10 mm. Geeft meer ventilatie en scheelt weer (een beetje) gewicht.

1 opmerking:

Kees van Hattem zei

Beste Cees. Jan Geel heeft bij mijn remtrommels een gleufje gemaakt op het laagste punt, zodat remstof naar buite afgevoerd kan worden. Ik zag op de LEL inschrijflijst dat je er weer een geduchte concurent bij hebt, ene Matthijs L. Ik denk dat De Muis sneller is ! Ben zijn Luchtbed is terecht. Groeten Kees