De fiets GPS Garmin Edge800 bevalt prima, ik heb nu
diverse Topografische kaarten
erop geladen (wel apart erop gezet zoals OSM , City Navigator Europa NT, onroute, fietstopo Benelux,)
maar de edge800 heeft er totaal geen problemen mee. De bediening is vrij makkelijk en is helemaal
op de aktieve fietser in te stellen. Geheel naar eigen wens, ook het uitlezen
van de data is heel overzichtelijk via Garminconnect (zie afbeeldingen)
Uitlezen Edge800 via Garminconnect
Het
enige waar ik nog wel problemen mee had was de batterij. Deze gaat gem. 15 uur
mee bij normaal gebruik en verlichting. Bij fietsvakanties is dat
tekort omdat je ook niet overal de Garmin kan opladen via een PC of een
stopcontact.
Niet duur en er gaan 4 AA (oplaadbare)batterijen in die
het vermogen behoorlijk opkrikken terwijl je de Garmin normaal kan gebruiken.
De schatting is zo’n 3 x langer. Op de connector kan ook een andere plug worden
gezet, zodat hij ook voor de GSM
past en het gebruik behoorlijk kan verlengen. Voor mij is deze
batterij verlenger een blijvertje.
De afgelopen
2 weken de risse achterdemper van Wim uitgeprobeerd. En hij bevalt prima. Verwisselen is echt makkelijk. Zelf
vind ik het grote voordeel dat deze
demper verstelbaar is. Bij wedstrijden of glad wegdek kun je deze vast zetten
zodat de verticale energie niet in een demping verdwijnt. Bij mijn huidige
demper van velomobiel.nl had ik daardoor stugge veren laten monteren wat minder
comfort geeft. Nadeel (vind ik zelf) dat bij het instappen de achterdemper
behoorlijk inzakt. En dat de prijs niet echt goedkoop is. Andere punten zoals: dat
de velomobiel sneller gaat kan ik niet echt merken.
Het uitbreken is ook niet
gebeurd maar dat is ook een kwestie van uitkijken en je snelheid aanpassen.
Zeker bij drempels die in een bocht liggen. (Heb tijdens de oliebollentocht in
Tilburg een velomobiel over de kop zien slaan). Al-met-al; Het is een prachtig
stukje vakwerk waar echt aandacht aan besteed is en ook niet zwaar in gewicht
is. Wat ik mij nog wel afvraag hoe lang de luchtafdichting meegaat?? Want loopt
de lucht eruit (bij een eventuele lekkage) dan wordt het niet prettig fietsen. (zieblog Eduard Botter)
Dus ga over
op de risse demper en bij het brood halen neem ik er gelijk maar 5 J(Het moet toch ergens vandaan komen)
Vandaag naar cyclevision geweest met de “auto” was even
slikken. Kon dit mooi combineren met een weekendje weg. Onderweg kwamen we al
diverse Velomobielen (Ook een 2e MUIS werd gesignaleerd!) en
ligfietsers tegen zodat het midlandcircuit makkelijk te vinden was. Diverse
mede velomobiel collega’s gesproken, stalletjes bezocht en een gedeelte van de
3 uurs race gekeken. Wat opviel: dat in het begin van de race, de snellere
Velomobielen met een wiel los kwamen bij het uit komen van de bocht.
Waarschijnlijk konden ze dus niet op volle snelheid rijden?! Het was een
prachtig gezicht, sommige fietsen moesten naar de kant voor een betere
afstelling en stonden letterlijk en figuurlijk in hun blootje. De organisatie
had in een zeer korte tijd toch wat anders geregeld voor het failliete
Flevo-o-nice circuit / ijsbaan. wat toch knap is (petje af)
Bloid op moin
fiets, Typisch Westfriese uitdrukking,
Wat zou ut.
Ofwel ..het
maakt niet uit.. met wat voor soort trappend vervoermiddel je ook rijdt als je
maar plezier hebt. Onderstaande Video (bron mijn elektrische fietsende vader)
geeft daar een goed beeld van… maar het zou net zo goed Pe Koomen kunnen zijn
in een velomobiel.
Gister een klein
rondje Wieringen gereden om een fietscomputer van de Aldi te testen. Ik was zat
van mijn orginele fiets computer (met draad) die er standaard inzit. Na 2 x een
breuk in de kabel zag ik dat de kabel door de poreusheid niet meer te maken
was. Dus tijd voor een ander.. “Un niet te dure” omdat de Garmin edge 800 al
250 € had gekost.
“Deuze” draadloze
fietscomputers liggen hier in het schap bij de Aldi. Het werd een ascot draadloze fietscomputer met “zonnecel”
en dat hier in Hippo in de reclame voor
5€… Ken niks wezen denk je dan.. Toch maar even testen met mijn Garmin edge 800
ernaast. Nadat ik de fietscomputer had ingesteld op de wielomtrek en de
draadloze zender aan mijn veerpoot had bevestigd. Controleerde ik of hij
werkte.. Met een fikse draai aan het wiel ging ik met de fietscomputer door de
fiets heen. Kon mijn verbazing ampers onderdrukken maar waar ik hem ook hield
.. hij werkte! En dat zonder draad ! Ik kan dus nu op diverse plaatsen mijn
Snelheid en meer aflezen. Wel handig want de Garmin Edge moet om de 12 uur
worden bijgeladen en deze heb ik ook niet altijd aan staan. Wat toch lastig is
want ik hou met een beetje vaart altijd de Km.teller in het oog zodat ik niet
harder dan 25 a 30 km door een haakse bocht heen ga.
Na mijn rondje
Wieringen was ik “Bloid op moin fiets”. Heel veel mogelijkheden met deze
fietscomputer en ik zie wel hoe lang hij het uit houd.
Gisteren even een retourtje Hippo - Dronten gereden
om mijn remkabels te vervangen. Prachtige rit van 198km. Omdat er een stevige
bries stond had ik geen last van muggen (ook op de LEL dijk) Langs Lelystad is
het nu prachtig en snel fietsen op hetnieuwe fietspad. Normaal doe ik het
onderhoud aan mijn fiets zelf maar als er wat “haar”op zit laat ik het liever
door de mannen van Velomobiel.nl
doen. Dit keer waren het de jagwire remkabels. Probleem: ik moest deze regelmatig(elke week) opnieuw
afstellen en na het remmen steeds terug duwen.
Bij Velomobiel.nl
had Theo het euvel al gauw gevonden door een beschadiging aan de buitenmantel
van de jagwire was de ijzeren ommanteling door geroest en de binnen kabel
puilde er iets uit. Dit binnen een jaar tijd. Je kan dan wel stellen dat
Jagwire remkabels prima remmen maar dat de
kwaliteit veel beter kan (zeker van de ijzeren ommanteling)
Misschien een tip voor diegene die binnenkort wat
langere fietsvakanties gaan houden. Check (is wel moeilijk te controleren) of vervang
op tijd je jagwire remkabels als deze
meerdere keren achter elkaar moeten worden afgesteld.
Ik
haalde 2 oudjes in, geheel in love… rijdend op scootmobielen. In een (electrische)
velomobiel zouden ze zeker verder komen. Toch voor onze jeugd zou een
velomobiel ook wat wezen maar kijk je naar de gemiddelde leeftijd van de
velomobiel rijder hebben “de oudjes” meer (financiele)mogelijkheden om er in te
rijden dan de jeugd.
De 2e
hands Velomobielen worden wat goedkoper maar echt “instapmodellen” voor een
paar honderd euro heb je nog niet. Ook de jeugd enthousiastmeren voor een
velomobiel zie je niet veel. Bij cyclevision misschien..?.. maar dan heb je het
ook wel gehad. De afgelopen weken heb ik veel wielerwedstrijden begeleid en
tussen de wielerwedstrijden door was er een dikke banden (met bloemkool in de
rugzak : ) of een ATB race met hindernissen op de
dorpsweg.Hierbij deden toch zo’n 50
kinderen aan mee, Dol enthousiast. Dit in Middenmeer en Wieringerwerf.. Dorpen
van iets meer dan 3000 inwoners. Dan doe je het toch goed om de jeugd
enthousiast te maken voor de wieler en ATB sport … zou mooi wezen als dat bij
velomobiel wedstrijden en tourtochten ook zou gebeuren…
Hieronder de videolink
van de dikkebanden race: compleet met “Lemanstart” en kool in de rugzak.
Gisteren Duitse velomobilisten begeleid van Velsen naar de
afsluitdijk. Het werd een rit van 190 Km. Door wat verwarring waar we elkaar
zouden treffen stonden wij (Jan, Wim, Martin, Kees&Cees) bij Pont
Buitenhuis terwijl het ontmoetingspunt bij Pont Driehuis zou wezen. Natelefonisch contact zijn wij naar Velsen gereden om de Duitse lange afstand fietsers op te halen. Na wat tussenstops : Koffie bij Wim op de Woude (2 maal op de heen en terugweg) en bij Jan (koffie met Westfries suikerbrood en krentenmik) gingen we via Medemblik (moesten onze Duitse vrienden even “” sjoppen” bij Deen)Hierna naar de afsluitdijk. Heel toevallig stond Marjon v/d Schoot daar de weg te zoeken om de afsluitdijk over te gaan. Kwam mooi uit en zo kon zij de Duitse velomobilisten het laatste stuk begeleiden. (of zou het andersom gebeurd zijn?? :)Thuis aangekomen kon ik nog net de warme prak naar binnen schuiven en ben daarna met de jury wagen naar de Middenmeer gereden om daar de wielrenners te begeleiden voor een etappe door de Wieringermeer. Ging dit keer helemaal goed want die dag daarvoor was er nog een grote valpartij op volle snelheid voor de finishlijn. Vanavond naar Pe Koomen zijn Dorp, voor een Criterium in Middenmeer.
En Zondag een afsluitend Criterium in Wieringerwerf