dinsdag 13 november 2012

Klap tegen mijn hoofd.


Het fietsen naar mijn werk ging tot vandaag prima, nog steeds zijn de diverse B en hoofdwegen naar Den Helder afgesloten. Vanaf Den Oever worden de automobilisten via Schagen omgeleid. Al gauw een omweg van zo’n 50 Km.
Dat geeft een behoorlijke reis en woonwerk vertraging in de spits. Als fietser mag je wel rechtstreeks naar Den Helder via de B-weg van de N99 waar ook het werkverkeer rijdt. Op diverse rotondes zijn er overdag verkeersregelaar met soms een motor agent als ondersteuning. Savonds en snachts zijn die er niet en dat is ook te zien aan de hekken die de wegen afsluiten. Hekken zijn smorgens vroeg verschoven of aan de kant gegooid door gefrustreerde automobilisten die dan langs de versperringen rijden.
Als fietser slalom je dan door de (omvergegooide) hekken heen. Vanochtend ging het echter mis. De “wegbeheerder” had in zijn wijsheid de hekken met steigerpalen verbonden, zodat de hekken minder goed verplaatsbaar zouden zijn.  Vanochtend  vertrokken om 6:30 uur met lichte mist. Mijn scherm stond half open, zodat ik evengoed nog zicht had. Bij de rotonde van brug Ewijksluis N99 moesten de fietsers op de weg rijden omdat het fietspad eruit lag. 
Er waren 2 doorgangen voor de fietsers (dat dacht ik in eerste instantie) en reed heel rustig door de rechter hekdoorgang. Opeens een klap tegen mijn Helm en hoofd …..en op dat moment keek ik tegen een metalen steigerpijp. De pijp was over de kap van de Quest gegaan, spiegel en scherm er afgeslagen en tegen de bovenkant van mijn helm geklapt.
Door dat mijn schaatshelm van achter goed door loopt werd mijn hoofd opgevangen door mijn nekrol en hoofdbeschermer van de Quest.Ik was in een keer wakker. Schudde een paar keer met mijn kop en kon niet geloven dat deze wegafzetting met steigerpalen zo in elkaar was gezet.
Had eigenlijk geen schade aan de Quest, op een spiegel en een gescheurd mini vizier na, Het grote vizier was door het klitteband naar achter geklapt. En mijn voorhoofd voelde wat beurs. Wat was ik blij dat ik die helm weer op had.
Op mijn terug rit (Vanavond) ben ik naar de verkeersregelaar toegegaan en heb hem verteld wat er gebeurd was. Hij heeft toen een pion neergezet zodat de doorgang wat beter afgeschermd was al vind ik het nog steeds een gevaarlijke afzetting. Morgen de gemeente maar eens bellen. Het blijft hier een puinhoop van afzettingen en omleidingen wat heel slecht gecoördineerd wordt….
 

dinsdag 6 november 2012

Zware verkeershinder Noordkop

Bericht NHD Den Helder 6-11

Wat ben ik blij dat ik met mijn quest te werk kan. De Noordkop (oa Den Helder / Texel) is per auto moeilijk te bereiken en vanaf gister zijn er veel wegen afgesloten .  Gister in de namiddag (op de terug weg) lag zelfs de Kooijbrug eruit vanwege onderhoud.   Ik kon nog via het pontje Julianadorp - Anna-paulowna het kanaal oversteken maar een collega, die met de auto terug reed, deed hier 1 ½ uur over om naar Hippo te komen, waar ik er 40 minuten over deed (normaal een half uur)      Voor de wegenbouwers niets anders dan lof om in dit rotweer, zo snel mogelijk de wegen weer goed te krijgen.     Echter planmatig om alle renovaties van deze wegen allemaal tegelijk uit te voeren verdiend niet de hoofdprijs.
Misschien dat de subside potjes opmoeten? In ieder geval wordt er weinig rekening meegehouden met de diverse verkeersstromen op enkele B wegen richting Den Helder. Op de fiets valt het wel mee maar …. Waar ik normaal op de weg reed tussen de auto’s rijd ik nu op het fietspad. Snelheid aanpassen en fluitend langs de files richting mijn werk. Heerlijk fietsen en op tijd op mijn werk… Dat kunnen veel automobilisten niet zeggen, vandaag en gister ..En nog vele weken te gaan.

DE rode wegen liggen eruit

zondag 14 oktober 2012

L.E.L 2012 (KEERPUNT met VIDEO)


Zondag 14 oktober was de tijdrit voor Velomobielen en ligfietsen (er zat zelfs een kleine bukker bij) Het was zwaar bewolkt met harde wind. Geen makkelijke tijdrit dit jaar wat het weer betreft.
Door dat mijn kop vol zat en ik de laatste weken alleen woon-werk kon rijden had ik besloten maar als toeschouwer naar het keerpunt te gaan. Onderweg naar Enkhuizen kwam ik George “achterop”  en zo reden we samen langs de Westfriese-dijk naar het keerpunt. Onderweg kwamen we op de smalle dijk nog 2 amazones tegen, die gelukkig afstapte om hun paarden langs onze Quest te loodsen. (Was spannend want we konden geen kant op)
na Koffie te hebben gedronken bij McDonald’s, reden we naar het keerpunt waar Kees en Andre al stonden te wachten. Later kwam Martin nog aanlopen (wel verbaasd want die komt normaal ook altijd fietsend).
 
Het duurde lang voordat de eerste rijder bij het keerpunt was. Het was 13:40 en ik belde Wim maar op hoe de stand aan de overkant was en dat ik niet mee zou rijden. En de eerste rijder was Allert, die kwam keren… vorige keren waren we bijna te laat voor de eerste rijder omdat Ymte toen als eerste startte. Nu waren de liggers vooruit gestuurd en die doen er even iets langer over. Maar gauw volgde de rest. Het was voor de keerders aardig aanpoten om de Velomobielen snel om te keren. Helaas was er een sluiswachter die ons als wielren-begeleiders zag en die absoluut niet zijn dag had!  Ging vol op het keerpunt staan om ons toch even te vertellen hoe hij over fietsers dacht en dat met behoorlijke krachttermen. Na 5 minuten ging hij eindelijk weg en konden de liggers weer veilig langs het keerpunt.
Halverwege zag ik Corran met mijn eerste quest langs rijden. (Herkenbaar aan het viking achterlicht). Wim en Jan? konden het keerpunt niet bereiken vanwege een lekkeband. De dijk wordt steeds slechter en zeker met slecht weer kan je dat merken.
Volgend jaar gaan we er zelf weer voor!
 
De video geeft een goeie beeldvorming van de harde wind en de stoempende rijders.
 

zondag 7 oktober 2012

L.E.L. voorbereiding en keerpunt


A.s zondag 14 oktober is de laatste tijdrit voor velomobielen en liggers; De L.E.L (Lelystad - Enkhuizen - Lelystad) ruim 50 Km. stoempen op een fietspad.
Mijn voorbereiding is weleens beter geweest. Door het slechte weer van de afgelopen weken en een hardnekkige verkoudheid (nog steeds zit de kop vol) kon ik niet mijn kilometers maken dan alleen mijn woonwerk verkeer.
Toch de L.E.L is een wedstrijd met daarin vele andere wedstrijden :) Zelf ga ik voor mijn eigen tijd en waar ik sta tussen de andere velomobielen. Daar naast is het weer een feest van herkenning met andere rijders.  Voor mij toch aardig afzien die dag.  Met de fietsrit Hippo - Lelystad en de LEL dijk even heen en weer. Maar het is wel leuk om te doen en om je grenzen op te zoeken.
Tot volgende week.

Noot ; Ik heb de video van het keerpunt bijgevoegd, omdat we daar ...heen via het fietspad en terug via het werkpad rijden (dat wil nog weleens verkeerd gaan :)

donderdag 4 oktober 2012

Dierendag en hondenweer


Dierendag en hondenweer,
Het komt niet vaak voor maar deze week heb ik toch een keer de quest laten staan en ben met de auto te werk gegaan.

Woensdagochtend was het fietsen hier in de kop niet te doen. Een complete moessonbui van een aantal uur met stormachtige vlagen en harde wind. Zelfs met de auto kon ik niet harder dan 40 Km/u naar Den Helder rijden.

Dan kan het voor komen dat onze BOB met hoge uitzondering in de quest mag zitten.

Met dierendag mag dat :) 


zondag 16 september 2012

“Kouwe” voeten en borsten?

S’Ochtends vroeg begint het weer aardig fris te worden aan de voeten. Bij regen en kou gaat de kap erop maar.. om even de voetgaten dicht te zetten is nogal een klus. En smiddags is de temperatuur weer heerlijk waardoor een luchtdoorstroming niet verkeerd is. Er zijn al aardig wat varianten bedacht van “Borsten” (Kees zijn blog) onder de Quest tot gehele afdichting en strips. Als de temperaturen nog niet onder de nul graden is, dan zouden de strips voldoende moeten helpen tegen “kouwe voeten”.
De luchtstroming over de voetgaten werkt, alleen om de strips eronder te houden. (net als plastic en/of lycra doek) gaat wat moeilijker. Vanwege de vochtigheid,sneeuw, bagger, verkeersdrempels enz. wil dat nog weleens loskomen.
De strips heb ik bij wim zijn webwinkel verkregen maar om ze er goed onder te bevestigen (zodat ze niet loskomen) vergt toch wat technisch kleefkracht. Heb al diverse lijmproducten en tape geprobeerd. Probeer het nu met een combinatie van secondelijm en dubbelzijdig tape (met gaatjes om de lijm er in te vloeien). Als het echt koud wordt, heb ik nog genoeg ruimte om lycra te bevestigen.  Omdat ik nog genoeg strip over had, heb ik bij het achterwiel ook een strip geplakt maar dit alleen voor een betere luchtgeleiding.

 

dinsdag 11 september 2012

Velomobiel seminar Toertocht & rondje IJsselmeer (deel 2)

8 september wakker worden op camping “Wisentbos” in Dronten. Jan Geel was zijn verhalen voor de tent al vroeg aan het vertellen. Een vertrouwd geluid want ook met Rondje Denemarken was hij altijd vroeg uit de veren. Vandaag was open monumentendag en Jan moest hiervoor vroeg terug naar Museum “De Baan”in Oostwoud.

 Na het uitgebreide ontbijt (echt perfect verzorgd in de kantine van “T Wisentbos) reden we in groepjes naar de Meerpaal in Dronten. Waar de start was van de toertocht. De burgemeester in zijn voorwoord, moedigde ons aan om ook volgend jaar te komen.. (Nou ik kom!)
De groep was zo’n 80 Velomobielen groot en van Kees (van Malsen) kreeg elke velomobiel  een nummer toegewezen. (waarom, ik weet het niet?)
Onze burgervader propte zich in de duoquest en mocht de eerste kilometer meefietsen. Daarna werd hij gewisseld (dat was wel goed want het ging veels te langzaam : 0 

Onze Niels (Vogel) reed achter mij aan en al rap had hij de eerste lekke band. Na de klapband van een Versatile, kon Niels niet achter blijven en kreeg al snel de 2e lekke band. Net op het moment dat een WAW ongelukkig op zijn kant kwam te liggen door een (te) scherpe stuur reactie. Hierna waren nog weinig pech gevalletjes (in ieder geval door mij niet gezien.) Door Kampen heen… en over de brug, “kampten”opeens veel fietsers met blaas problemen.

En doken met groepjes tegelijk (achter het station) de bosjes in. (raar maar waar)
Op weg naar Schokland waren er een paar krappe bochten en hekjes waar diverse velomobielen werden om of op getild, om hun weg te kunnen vervolgen.


De Lunch op Schokland in combinatie met het museum bezoek waren perfect (op 2 illegale lunchers na). Richting Urk kwamen we een hele stoet vrachtwagens tegen, die onder luid kabaal en getoeter, een klein stukje met ons op reden.
Op Urk kregen we weer een versnapering en konden kiezen uit diverse mogelijkheden. (IJs, broodje Haring, scholfile, fruit enz.)
NIELS (pech) VOGEL

Hierna ben ik met Ben (bijnaam “de proffessor) de andere kant van het ijsselmeer langs gereden en dat ging rap. Het lijkt wel of onze “oudere jeugd” alleen maar sneller gaat  i.p.v. langzamer.

In een recordtijd waren we in Nijland, daar hebben we nog een biertje en afscheid genomen. Op de afsluitdijk nog maar eens goed”gas gegeven zodat ik voor het donker thuis was.

Paulus en zijn organisatie en ieder die heeft meegeholpen aan dit weekend hartelijk bedankt.
Als de oliebollentocht ook zo wordt georganiseerd gaat het record van 150 velomobielen zeker worden verbeterd.