Op http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3472&start=15 geeft de rijder van de eerste sunrider 1 zijn rij ervaringen weer. Die zijn niet echt aanmoedigend om direct een sunrider te kopen. Wat mij wel opvalt is .. dat deze rijder in december 2007 deze sunrider te koop heeft gezet op ligfietsplaza. Het viel mij toen op dat de foto (hier onder te zien) van deze fiets van achter uit, rondom een rand heeft lopen. Op de foto’s website http://www.sunrider-cycles.com/foto-video/index.php is deze niet te zien. Dit zet je toch weer tot nadenken over het eerste demo-model dat toch op de foto (Zie geheel boven aan) iets anders eruit zag!
Ik hoop wel dat de volgende rij ervaringen van de sunrider iets positiever zijn.
Je moet hem zelf testen of wat beter is huren, om het rijgedrag van een velomobiel te onder vinden.
Vanaf begin december wacht ik deze testrit af. Bij Ligfietswinkel A'dam zou dit dan gebeuren .. echter deze heeft op dit moment nog geen demo sunrider.
1 opmerking:
Vorig jaar (2007) kreeg ik het idee om met een fiets naar het werk te gaan. Het zou een goede training zijn om mijn conditie op een hoger niveau te brengen en een aantal overtollige kilo’s kwijt te raken. De enkele afstand van huis (in Castricum) naar Amsterdam Noord bedraagt ca 33 km en is de ideale afstand om op een ligfiets af te leggen. Om deze afstand dagelijks af te leggen, ongeacht het weer, zou een velomobiel de uitkomst zijn. Het internet werd afgezocht naar nieuwe en tweedehands velomobiels. Ik kwam er al snel achter dat het aanbod gering was en de vraag relatief groot. Door de voors en tegens tegen elkaar af te wegen, bleef er een aantal velomobiels over die mijn interesse had, waaronder de Sunrider van Sunrider Cycles ( www.sunrider-cycles.com). Ik was natuurlijk op de hoogte van de matige ervaring van een Fransman (http://wieringer-velomobiel.blogspot.com/2008/02/matige-rij-ervaring-sunrider.html) maar wilde het graag zelf ervaren. Op 7 maart maakte ik in IJmuiden een proefrit in de Aerorider (éénpersoons hybride voertuig waarbij spierkracht wordt gecombineerd met een krachtige elektromotor) en in de Sunrider. Van de laatste was ik zeer onder de indruk. De ligfietswinkel in Amsterdam (www.ligfietswinkel.nl) bood mij de gelegenheid de Sunrider voor een week te testen.
Op vrijdag 28 maart kon ik hem ophalen in Amsterdam. De kuipstoel was al afgesteld voor mijn lengte (1.89 m) echter moest de rugleuning nog iets verder naar achteren om te voorkomen dat ik met mijn hoofd klem tegen het (Versatile) dakje zou zitten.
De Sunrider is een echte blikvanger, op weg naar huis krijg ik meteen een aantal positieve reacties en ook in de week erna blijven ze komen. Op lange stukken asfalt ligt de gemiddelde snelheid snel boven de 30 km per uur en als ik bij Castricum kom, met de wind in de rug, schiet de snelheid zelfs boven de 40 km. In tegenovergestelde richting komt een jongen me tegemoet, zijn hoofd op het stuur, zwalkend van links naar rechts, vechtend tegen de tegenwind. Gelukkig heb ik een claxon om hem te waarschuwen, maar als ik op de claxon druk blijkt de batterij leeg te zijn. Op een afstand van 30 meter ga ik vol in de remmen en besef ik me hoe blij ik ben, dat deze velomobiel schijfremmen heeft. Ik sta binnen enkele meters stil en de jongen merkt mij nu gelukkig op, waardoor een botsing voorkomen wordt.
Na een week breng ik de Sunrider terug naar de ligfietswinkel. Helaas bestaat de 2e helft van de route naar mijn werk uit te veel kruispunten en stoplichten, waardoor de totale reisduur 1.30 tot 1.45 uur bedraagt. Dit doet mij besluiten om toch van de velomobiel af te zien, hoewel ik er super enthousiast over ben.
Beneden een weergave van de snelheid en mijn hartslag op weg van huis naar werk, opgenomen met mijn Garmin 305.
Waarom ik zo enthousiast ben over deze velomobiel:
1) Snelle fiets en uitermate geschikt om lange afstanden mee te rijden
2) Stabiele wegligging, ook op hoge snelheid en bij veel wind
3) Super vormgeving (echte blikvanger)
4) Veel bergruimte voorin (achter klepje) en achter de stoel
5) Je blijft droog, ook tijdens flinke buien
6) Korte remweg door schijfremmen
7) Goede vering.
8) Relatief lage prijs (in vergelijking met andere velomobiels)
9) Relatieve snelle levertijd (in vergelijking met ander velomobiels)
Zijn er nadelen te noemen? Ja, twee
1) De km teller heeft een afwijking van 2 km/u naar boven, en
2) Het is toch jammer dat er geen grote fietssnelwegen tussen de steden liggen. Iedereen op de fiets naar het werk, bespaart heel wat CO2, overtollig gewicht en files.
Voor iedereen die deze fiets gaat kopen……. Ik zal proberen niet jaloers te zijn!
Ruud
Een reactie posten