zondag 23 november 2014

Winter gereed maken van mijn velomobiel (De voetgaten)


Langzaam ben ik mijn quest winter gereed aan het maken. Op diverse velomobielblogs zijn er diverse varianten te zien hoe men dit doet. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur. Welke banden keuzes, manier van voetgaten dichten, diverse Kappen, extra accu en kleding.
De voetgaten
Ik heb al diverse middelen gebruikt om de koude wind uit de voetgaten te weren en de voeten warm te houden. De strip van Wim, de borsten van Kees. De schedes van Jan. En de cakeblikken van eduard. En er zijn nog tal van opties om je voeten warm te houden. Zoals schoenverwarmers, Speciale warme fietsschoenen, Extra sokken, fietsoverschoenen, totale afdichting enz.

De borsten van Kees

De cake blikken van Eduard

schoenverwarmers

De strip van Wim
De gehele afdichting van Peter
Mijn voorkeur is toch gedeeltelijk open te rijden. Want als je de voetgaten dicht zet, kan je niet zo snel meer bij de grond om even achteruit te steppen (best weleens onhandig) En er is geen luchtstroming door de quest wat vochtige lucht oplevert (meer vocht in de kleding en schoenen wat minder isoleert) De strip van Wim beviel dan ook goed.

Ik rij de laatste jaren dan ook in de winter door met sandalen. Als het echt dik onder nul komt, dan wat dikkere sokken en er komen eventueel nog hoezen omheen. Maar heb geen koude voeten!

De gaten heb ik nu via de Jan Geel manier gedicht. Zodat er lichte doorstroming is en ik toch nog bij de grond kan en evengoed warm in de quest zit.
Mogelijkheden zat voor een kouwe winter....

4 opmerkingen:

De Bobslee zei

Hallo Cees,

Deze methode werkt in elk geval sneller dan de mijne! ☺
De strip van Wim beviel mij ook wel, maar ging erg snel stuk vorig jaar. Is nu nog steeds niet verkrijgbaar wegens problemen met luchtbellen tijdens de produktie, wellicht gingen ze daardoor zo snel kapot? Dus ga ik het nu eens met bakjes proberen, ik zie wel wat het word. Achteruit steken kan ik ook door aan het voorwiel te draaien, dat is dan weer een Strada voordeel!

Groeten, Adri.

Peter de Rond zei

Ja, moet nog een stok in de fiets leggen voor het achteruit rijden, want dat lukt niet meer door de gaten.
Maar lekker warm, en doordat ik cabrio rij, krijg ik nog genoeg frisse lucht.

Belle zei

Ik ga dit ook proberen maar ben bang dat de riempjes van mijn schoenen bij iedere trap door het doek er aan blijven haken en dat het een irritante bedoening wordt die al gauw aan gort getrokken zal worden. Als ik jouw stuk lees heb je de spleten in het lycra alleen nodig voor het Flintstonen? Komen jouw hielen niet door de gaten bij het trappen?

Cees zei

Mijn hielen komen er iets uit. tot nu toe zijn mijn schoenen nog niet blijven hangen. Het lycra doek heeft wel beperkte levensduur. na een tijdje begint het doek slap te hangen voornamelijk door vocht. Dit is maar een tijdelijke oplossing. net genoeg om een winter periode te overbruggen :)