vrijdag 12 december 2008

Meenemen reserve spullen velomobiel


Als ik zo de laatste blogs bekijk van Rene , Eduard en mezelf , is de kans op pech groot in deze “slecht weer” maanden. Lekke banden komen veelvuldig voor, soms ook een gebroken spaak of ketting . Wat neem je dan eigenlijk mee (velomobiel) voor reserve middelen bij pech onderweg? Het hangt er van af wat voor rit er wordt gereden en in welke weersomstandigheden je rijdt. In het donker, kou, warmte, lange toertocht, woon-werk enz. Dan heeft ieder zo nog zijn eigen risico afweging wat hij meeneemt.. immers.. Niet iedereen is even handig en met een mobiel kunnen hulptroepen ingezet worden. Als dit niet voorhanden is, ben je op je eigen aangewezen. Met reserve spullen kan je vaak snel, je weg weer vervolgen. Een Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur wat hij meeneemt (en waar je mee kan werken) Zelf neem ik mijn mee: Mobiel, kopie art.5, hoofd lamp (die tevens in de Quest hangt voor extra binnen verlichting), fietspomp (8 bar), binnenband 20”en 26 “, reparatietasje met daarin : (plakspullen voor binnen + buitenband, bandenlichters, res.ventiel, tyreps, doekje, ketting pons, meervoudig zakmes en zekering.) alleen voor langere tochten neem ik een 26” en 20” opvouwbare buitenband mee. Dit zijn voor mij reservespullen om na pech weer door te kunnen rijden en anders heb je nog altijd je mobiel. Met sommige hulpmiddelen moet je wel leren werken zoals een ketting pons (je hebt hiervoor ook fietsschalmen om de ketting aan elkaar te zetten echter een verbogen kettingschalm haal je er niet makkelijk tussen uit.)
Misschien zijn er nog andere tips voor hulpmiddelen die nodig zijn om mee te nemen.
Ik hoor het graag, want het slechte weer maakt het er niet makkelijker op .

Inmiddels toegevoegd: een lichtgewicht regenjas, stukje ketting, sleutel/schroevedraaier, Latex wegwerp handschoenen.

7 opmerkingen:

ben wiggers zei

Wat je zeker niet moet vergeten in de wintermaanden is een warm waterdicht jack, want als je pech hebt, regent het meestal.
Vergeet ook niet een klein stukje ketting. Heb ik ondervonden in de kou en regen.
Een schalm was aan 1 kant opengetrokken en hierdoor zat de ketting vast tussen de derailleur.
(mango, derailleur in de kuip onder de stoel)Heb er toen 3 schakels uitgehaald en vervangen.

Teun Geeroms zei

Ik heb steeds een set inbus-sleutels, een platte schroevendraaier en sleutel maat 8 en 10 bij, als er iets klem zit kan je altijd de onderdelen demonteren, terug op zijn plaats wrikken.
Met een alleweder heb je het misschien vaker nodig dan in een quest ;-)
Groeten, Teun

Cees zei

Inderdaad, met de schuimkap erop zit je heerlijk warm,(het stoomt er soms over:), bij pech erbuiten staan, koel je snel af. een regenjack kan dat voorkomen. bij goed weer kan je hem ook gebruiken om je velomobiel (zijkant) erop te liggen. Alle tips zijn welkom. zodat bij pech je met dit schrale weer snel weer verder kunt.

kees van hattem zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
kees van hattem zei

Vergeet ook niet een paar wegwerp-handschoenen mee te nemen.
groet, Kees

Wim Schermer zei

Het alleen op langere tochten meenemen van reserve buitenbanden begrijp ik niet. Ik neem altijd een reserve 20 en 26 inch buitenband mee. Heb je een lekke band, dan kun je de complete set van binnen- en buitenband vervangen. Ik leg de lekke combi zo weg dat als ik later deze set oppomp, ik direct de oorzaak van het lek in de buitenband kan vinden.
Als je Marathon Racers of Kojaks als reserve meeneem praat je voor twee banden over 650 gram totaal gewicht meer.
Een halve liter water en een banaan wegen meer.
In ieder geval voorkom je dat je onderweg moet plakken.

Cees zei

Met ketting problemen komen je handen er niet uit te zien. inmiddels heb ik van die latex wegwerphandschoenen erbij gevoegd (nooit aangedacht). Met Fiets Woonwerk verkeer (voor mij korte ritten) neem ik aardig wat spullen mee voor mijn werk. Hier door kan ik minder reserve middelen meenemen.