zaterdag 26 juli 2008

Nieuwe fietsbanden opslag

In mijn fiets periode heb ik veel banden versleten en zeker in het begin was ik op zoek naar de ideale fietsband en ….. eigenlijk is die er niet .. voor alle fiets doelen.
Heb al vele artikelen op ligfietsplaza, of op diverse blogs (zie links beneden) gelezen over banden en over hun eigenschappen .
Het zijn wel ervaringen die de berijder zelf heeft ervaren en het is bepalend waar de banden voor gebruikt worden voor Woonwerk, wedstrijden, zomer en winter ritten, slecht en mooi weer fietsers.
Ik gebruik mijn fiets het meest bij het woonwerk verkeer. Mijn voorkeur gaat uit naar een soepele slijtvaste antilek band die weinig weerstand heeft en die niet doorstoot (snakebite)
Alles met kevlar of antilekstrip is behoorlijk antilek maar niet soepel(behalve als het scherp er van de zijkant in boort) maar slijtvast is dat niet. Voordeel wel, Hoe dikker het rubber des te minder stoot hij door.
Hier door was bij de racefiets & ligfiets mijn voorkeur de continantal grandprix (heb ik zeker 10 jaar probleemloos mee gereden .Bij de quest ben ik nog zoekende, al zal ik bij wedstrijden (als ik die mee ga doe) andere banden gebruiken.
Mijn ervaring is dat een fietsband vanuit de leverancier of fabriek vrij vers is.
Het rubber is zachter en slijt dus sneller.

Tip:
Zelf koop ik altijd extra banden die ik (ongeveer 1 a 2 jaar) opsla in een donkere ruimte (liefst koele ruimte ..wel moeilijk te vinden in deze dagen :) en je hebt altijd reserve
Mijn ervaring is dat het rubber harder en slijt vaster wordt en dat ook het scherp moeilijker door de band heen komt.
Qua grip zou hij in theorie wat minder zijn maar in de praktijk heb ik daar nog weinig last van gehad .

Links:
http://www.ligfiets.net/fietsen/merk.php3?id=4&soort=accessoires
http://jonathan-alaerts.blogspot.com/2008/03/banden-bedenkingen.html

Geen opmerkingen: