maandag 3 december 2018

Wintertijd , Trekoog , achterlicht en accu.



De wintertijd heeft zo zijn eigen perikelen. Woon-werk verkeer 2x per dag in het donker fietsen. En de kilometerteller (cateye-enduro cc-ed400) in tijd terug te zetten of er gewoon mee door rijden. De handleiding is slecht te lezen en voor dat je het weet ben je de totale fiets kilometers kwijt bent. Ben er pas achter dat dit met  1 druk op de set knop (achter midden) te regelen is. Mocht het fout gaan bijvoorbeeld bij en totale reset .. dan kan de totaal aantal kilometers weer worden ingevoerd door op dst te gaan staan.. 1 druk op de set knop (achter midden) en invoeren totaal km.stand. Niet eenvoudig te beschrijven zo maar met de bijgevoegde handleiding kwam ik er helemaal niet uit.

Trekoog.. Mooi makkelijk om je fiets achter op te tillen en je kan er ook een slot door heen zetten… maar wat een K*t klus. Het is te doen vanuit  het versnellingsgat maar beter is dit om het nieuw al te laten plaatsen door Velomobiel.nl
Achterlicht.. bij de nieuwe quest maar 1 led brandend als het licht is aangezet .. vind dat toch te mager zeker in combinatie met een trekoog heb je de kans dat het zicht vanachter minder goed zichtbaar is..
Zag bij George dat de LED strip goed te zien was en nam dat gelijk over : )  Heb hier nog een dimmer bij gekocht. En kan nu alle variaties aan rode led’s laten branden achter. De Quest is nu nog beter te zien in het donker.
Heb ook een klein led-stripje boven mijn Km.teller gemonteerd zodat ik de led-strip van binnen goed kan afstellen en weet wanneer deze aanstaat... en verlicht mooi mijn Km. Teller met rustig mooi rood led-licht

De huidige accu vind ik eigenlijk te klein in capaciteit voor in de winter.
Op aliexpress een grotere accu gescoord met aardig wat vermogen als de huidige … zodat ik nu meer uren in het donker (met licht op) veiliger kan fietsen.


5 opmerkingen:

Marco Loogman zei

Hallo Cees,
Heeft die grotere accu een beveiliging tegen leegtrekken? Dat schijnt nogal een probleem te zijn met die Li-Ion accu's, daarmee kun je ze vernielen. Zo'n beveiliging zit ook op de VM-accu's.

Wilco Pompert zei

Hoi Cees, de handleiding is te downloaden van internet.

Cees zei

Dag Marco, Weet niet of deze beveiliging er in zit.. zal dat gaan uittestten. Weet wel dat bij de huidige accu die velomobiel leverd deze wel zit.. en mij al een paar keer vervelende momenten heeft opgeleverd.. vind de signalering te mager nu.. zodat je niet goed weet wanneer hij precies leeg is.. en claxoneer je dan bij een gevaarlijke situatie, is hij ineens uitgeschakeld.. dat maakt het er niet veiliger op..

De Bobslee zei

Dag Cees,

Het idee van de grotere accu spreekt me erg aan, ik heb er dan ook een besteld, dezelfde als jij laat zien in je post. Ook ik ben wel eens onaangenaam verrast, en zoals nu in de winter moet ik eigenlijk elke dat laden, om zeker te zijn dat ik zonder problemen heen en terug kan komen. Dat leegtrekken zie ik niet als probleem, dat gebeurde ook een paar keer met de accu van de knippermast, en die koppel ik gewoon los als de mast buiten gebruik is, gaat al jaren prima!

Groeten, Adri.

Maarten zei

Ik heb zelf een LiFePO4 accu in m'n fiets. Iets minder grote capaciteit per kg accu (maar met 48 Wh meer dan genoeg). Wat erg fijn is dat deze accu minder temperatuur-gevoelig is, ook bij lage temperaturen geen verrassingen (ik kan 2 tot 3 weken op een lading rondrijden).

In m'n fiets zit een veloputer (https://veloputer.wordpress.com). Deze heeft een duidelijk display met de acculading. Het oorspronkelijke systeem is ontworpen voor LiPo accu's, dus de ontladingscurve voor LiFePO4 vroeg nog wat experimenteren, maar beide zitten er nu in. Voor de stroom echt uit gaat gaat de veloputer over in een thuiskom energie-bespaar-stand (geen groot licht, remlicht wat gedimd, ...). Ik kom zelf waarschijnlijk nog een keer heen en weer naar m'n werk als de accu eenmaal zover leeg is. De dimstand is overigens al genoeg, ik gebruik het groot licht alleen om auto's te attenderen op hun groot licht.