zaterdag 17 februari 2018

Testen, afstellen en QuattroVelo over de kop.


De laatste maanden heb ik de QuattroVelo+ goed uit kunnen testen en afstellen.
Alle weertypes meegemaakt en dat was behoorlijk wennen t.o.v  mijn oude Quest (met kap).
Vooral de snelheid viel me tegen en het zicht vanuit de Quattro.

Het zicht:
In de quattro Velo+ moet je over de “bulten” heen kijken voor meer zicht op de weg, zodat je bovenin de fiets zit, voor lange mensen is dan de afstelling even zoeken.. maar Alert weet dat prima op te lossen door andere gaten in de zitting te boren en deze aan te passen.
Ook de ontwaseming op het vizier is slechter dan bij een racekap die ik bij de Quest erop had.

Van Eva kreeg ik de tip om bij Relari  webshop te kijken voor een inplakvizier en dat help echt. Bij kou blijf je zicht houden en heb je geen last van de warmte uit de fiets.

Snelheid en zicht.
De snelheid viel mij echt tegen. De quattroVelo word verkocht dat hij net zo snel is als een Quest.
Nou niet vergeleken met mijn oude Quest …. en wordt daar nog alle dagen mee geconfronteerd . Pedelec’s en bepaalde wielrenners kon ik op mijn woonwerk route , met mijn quest … ruim achter mij houden.. nu .. niet meer .. en dat is even slikken!
Zeker met kou is hij stukken trager, ligt gedeeltelijk aan de banden… En de quattro “zeilt” minder bij hogere snelheden. (minder voordeel van de wind)
Toch is dit ook gedeeltelijk op te lossen.
Ik heb achter op de quattro grotere GoCycle banden gemonteerd . Dit geeft 2 voordelen .. doordat je achter wat hoger staat kan je beter over de “bulten” heen kijken.. en .. zeker met vorst.. kan je gemiddeld iets harder rijden (+/-  2km.)

Lek rijden.
Lek rijden achter is weer terug… kwam eigenlijk niet voor bij mijn Quest maar ben nu al regelmatig achter lek geweest (met antilek vloeistof)..  zeker rechts achter en voor (tegen de berm aan), gaan wat meer lek.. (toen reed ik nog met 4 shredda’s)
Dit hangt ook af, of je een woon-werk rijder bent.. (die moet door alle weersomstandigheden heen fietsen) of een mooi weer fietser (toerrijder) die vaak op droog wegdek rijd..  mijn meeste ritten zijn dus woon-werk.
De anti lek vloeistof die er standaard word ingedaan hielp bij mij niet… sterker nog… ik heb er meer last van gehad. Ik heb al diverse kleine gaatjes gehad (bij een temperatuur rond het vriespunt) waarbij de band bijna leeg was gelopen…  De antilek vloeistof verklontert ook , waardoor er onbalans in het wiel komt en de fiets meer trilt.

Hierbij gaan de fietsventielen ook nog eens een keer zwaarder of niet open .. en zeker bij temperaturen onder 0 en lek… heb ik aardig wat krachttermen gebruikt en had heimwee naar mijn oude vlammende Quest.
Dus nieuwe schone binnenbanden gemonteerd waardoor de quattro minder trilt. Want ik heb een paar kleine storingen gehad die waarschijnlijk door het trillen veroorzaakt zijn.  Borgboutje .. binnenkabel  voorlicht was los, zodat de lichten omhoog bleven schijnen. En het trillen van mijn vizier (heb ik een paar keer aan moeten drukken) .. Daar heb ik nu geen last meer van.

Doorlopende Kap en deksel QuattroVelo.
In het begin was ik helemaal verliefd op de doorlopende kap… maar liefde maakt soms blind..
Bij mijn oude Quest was ik blij dat ik geen schuimdeksel meer had (compleet carbon kap) en helaas blijft het nu weer aanrommelen met de schuimkap om deze vast of los te krijgen.
De achterste 2 klittenband bevestigingen heb ik van het schuimdeksel afgehaald, zodat ik deze nu sneller los kan maken,  zonder dat ik met de bevestiging van de doorlopende kap in problemen kom!

Over de kop.
Er is ook een nadeel van deze doorlopende kap. Die had ik zelf ook niet gezien maar door dat ik tijdens de oliebollentocht  iemand sprak die over de kop te water was beland en er gelukkig snel uit was… word dat bij de Quattro toch een “dingetje” om er snel uit te komen.
Zeker in de smalle ondiepe slootjes die hier in de Noordkop veel van zijn.
Een losse stroomlijnkap kan in het geheel naar voren worden geschoven, bij de quattro moet je genoeg ruimte hebben boven je hoofd om deze open te krijgen.. In een sloot of greppel heb je dat vaak niet… wegdrukken naar de zijkant gaat dan ook moeilijk..
Een doorlopende kap is prachtig maar heeft ook zo zijn beperking.

Verlichting en accu.

De verlichting is uitstekend bij de quattro , alleen de accu mag voor mij wel een voor signaal afgeven wanneer hij afschakelt.
Ik heb al een paar keer gehad dat ik toeterde en dat gelijk de accu afschakelt, bij gevaarlijke situaties word dat er niet beter op..  vooral met licht op .. in het donker rijden.
Heb daar wel een idee over dat ik nog moet uitvoeren.. dat mijn reserve accu via  een wisselschakelaar is aan te zetten.. en heb ik binnen een paar seconde mijn licht weer aan.

Stabiliteit.
In de Quest had ik achter de afstelbare Risse demper en die vind ik qua gedrag iets beter dan de vering van de quattro. In mijn woon werk route  heb ik een aflopende bocht met klinkers zitten waarbij de quattro met de zelfde snelheid als mijn oude Quest… uitbreekt..
Bij (sneeuw)richels scoort de Quattro zeer goed en blijf je druk op je trappers houden in tegenstelling tot de Quest.
De risse demper was in het begin behoorlijk onderhouds gevoelig en is de laatste jaren sterk verbeterd. Ik weet niet hoe dat bij de quattro is.

Bagageruimte.
Is heerlijk bij de quattro en heb je stukken minder bij de Quest..

Versnellingen en Optrekken.
11 versnellingen bij de quattro is niet veel maar  is  genoeg voorop het vlakke.. Je kan makkelijk terugschakelen. Voor in de heuvels schijnt de schlumpf – mountain drive een aanrader te zijn.

Acceptatie en Reclame.
Je mag ze niet vergelijken maar ik vind mijn oudere Quest op dit moment niet onder doen voor  de quattrovelo+ …Maar… ook de Quest heeft een aantal jaren gedaan over het “afstellen van snelheid en veiligheid”
Ik blijf voorlopig deze quattroVelo+ rijden en gaat de nieuwe reclame erop.
En Hopen dat we gauw wat hogere temperaturen krijgen … en dat de nieuwe Quest een upgrade krijgt .. want ook die is nog niet uit ontwikkelt.. Jan Geel heeft daar al aardig ideeën over J
 
Oude quest met oude reclame

9 opmerkingen:

Mick zei

Bedankt, een goed en eerlijk 'no-nonsense' bericht Cees!
Dat lezend voel ik me toch ook weer wat installatiemonteur.
Mvg Mick

Wim zei

Cees, ben jij niet gewoon te veel een racer voor een QV?

De Bobslee zei

Dag Cees,

Mooi uitgebreid verslag van jouw ervaringen! Uiteraard zijn die personelijk, en kan ik een deel ervan bevestigen, en een ander deel ervaar ik anders. Maar ik heb dan ook geen jaren Quest ervaring achter de rug, dat scheelt.

Het zicht over de bulten is voor mij nooit een probleem geweest, ik zit nog hetzelfde als door Allert afgesteld.
De ontwaseming van het vizier zou beter kunnen inderdaad, het Raleri inplakvizier heb ik nog niet geprobeerd, heb er wel al goede ervaringen over gelezen.

Snelheid: in de winter niet sneller dan een Strada, in de zomer wel. Niet heel veel, maar toch......Als de Shredda's versleten zijn wil ik ook gaan rijden met 50 banden zeker achter, gaat dan ook iets schelen.

Lek rijden heb ik slechts 2 x gehad tot nu toe, 1x met de Shredda linksvoor, en ook 1x met de spikes, ook linksvoor. Toch rijdt ik ook bijna enkel woon-werk, en dat ook nog met dagelijks 6 km onverhard erbij. De anti-lek vloeistof klontert inderdaad, en is niet prettig om in je ventielen te krijgen. En heeft ook bij mij beide keren niet gewerkt........

Je relaas over de lange kap klopt helemaal, de schuimkap kan ik ook geen voordeel vinden, het carbondeksel van de deelbare kap was veel fijner om mee te rijden, lang niet zo benauwd.

Verlichting is inderdaad prima, en die accu is ook voor mij erg wennen, ondertussen ben ik ook al een paar keer verrast door het plots uitvallen van de verlichting........Gelukkig rijdt ik altijd met m'n knippermast aan, dan blijf ik in elk geval zichtbaar.

Qua weggedrag heb ik gemerkt dat ik net zo snel kan afdalen met de QV, maar dat ik me toch iets zekerder voel in de vierwieler.

Bagage is uiteraard maar een kwestie van "inscheppen" alles past er zonder moeite in....

Optrekken gaat prima, maar ik voel zeker nu in de winter het gewicht van de fiets goed, ik ben met 50 kg onderweg, en dat is veel als je zelf maar net boven de 70 komt......

Blijven rijden doe ik ook nog wel even, de fiets is niet perfect, maar dat ben ik zelf ook niet............En voldoet prima in het dagelijks forenzen leven!

Groeten, Adri.


Cees zei

Adri , rij jij een Quattro Velo + of de kleinere variant waarin geen hoogte is aangebracht (bulten) voor de benen? Heb zelf eerst proef gereden in de normale en kon daar mijn benen niet in kwijt, vandaar dat Alert een verhoging in het voorste gedeelte heeft aangebracht de + variant :) .
Wim, misschien bekijk ik het teveel vanaf de "race kant" Toch als er meer mensen bepaalde eigenschappen ervaren en neerschrijven..word er ook meer over nagedacht en worden er uiteindelijk meer oplossingen bedacht. De Net uitgebrachte quest (+/- 15 jaar terug liep ook stukken langzamer (kan je mooi zien in de uitslagen van tijdrit Texel, toen stond Alert daar op het podium ipv ymte :)

De Bobslee zei

@Cees: Ik rijdt een gewone QV versie, ik pas er prima in, want ik heb niet jouw lengte.......Verder zie ik je ervaringen als prima feedback richting Dronten, en zo heb je het zeker ook bedoeld in mijn ogen. Op een aantal punten heb je gewoon gelijk, en net als bij de Quest zal ook de QV zeer zeker een doorontwikkeling maken, en op een aantal punten verbeteren.
Op zich is de fiets al erg goed, ik heb tot nu toe nauwelijks problemen om de winter door te komen, gelukkig maar want ik ontzie het een beetje om constant in de kou buiten te staan om aan de fiets te sleutelen.
Bij 15000 km of 1 jaar ga ik ook weer een uitgebreider verslag schrijven over mijn ervaringen, dat gaat ook geheel eerlijk worden, net als bij jouw.

Groeten, Adri.

Peter de Rond zei

He Cees, toch een Quest besteld?

Cees zei

Inderdaad peter, Velomobiel.nl laat mij weer blij fietsen straks. Ik weet dat veel quattro rijders met plezier rijden maar ik helaas stukken minder.. vandaar mijn overstap.

marcel beekmans zei

zag het net ja

VeloTeĵo zei

Veel dezelfde ervaringen met de QV, zwaar rijden en vooral in de winter in de winter, uitzicht vlak voor de fiets is slecht (zeker met mijn QV+. De QV is onbetrouwbaar in de bochten; de achterkant breekt uit. Bij de derde keer uitbreken over de kop geslagen. Toch een heel fijne fiets om mee te rijden en de kap (de hoed) vind ik fantastisch. De schuimkap heb ik met magneten. een aanrader! Bagageruimte is fijn (wel altijd nat). Achterremmen doen het erg goed maar lopen altijd aan. Een tijdje met ondersteuning gereden, kruissnelheid 50 kpu :-). De vloeistof in de banden is inderdaad een drama zoals je beschrijft. Toch een fijne fiets.