zondag 11 januari 2015

Hoog water en sandalen met atb plaatjes

Peter Stoop via Wieringer Nieuws
Dit weekend was de waterstand weer aardig hoog op Wieringen. En uitgerekend dit weekend kwamen mijn fietssandalen.(hetzelfde merk Shimano SD66 ) als mijn oude.  Wat van het thuisfront aardig wat opmerkingen opleverde.
Mijn oude sandalen rijden nog prima maar hier en daar zijn de slijtage en gebruikssporen aardig aanwezig.
De oude heb ik (bijna 5 jaar geleden) voor rondje Ierland gekocht. En heb daar zo'n 43000 km. meegefiets en tientallen km. meegelopen En ben daar nog steeds spinnend tevreden over. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur in het gebruik van race en tour fiets schoenen.

Ik gebruik de sandalen voor beide. Het zijn stevig stappers waar je minder gauw koude voeten in krijg dan in dichte schoenen. (betere beluchting en droge lucht isoleert meer). Ook de ATB plaatjes wilde ik vervangen (waren licht versleten).

Nu kostten goede atb plaatjes rond de 12 euro of meer.... maar als je dan bij de atb dubbelzijdige pedalen gaat kijken kostte die 19.49 € incl. plaatjes. Dus gewoon maar pedalen en sandalen incl. plaatjes besteld en deze werden inclusief bezorging voor  95.18 € geleverd door Wiggle. En dat is niet duur. En daar worden we weer blij van :) En de opmerkingen dat je met sandalen alleen in de zomer rijd en in het water natte voeten krijg ....glimlach ik hier thuis maar weg.

1 opmerking:

Corn-Dolly zei

Om te beginnen, een feest van herkenning die stevige stappers van jou. Ik heb er inmiddels 3 paar versleten.
Bijna vanaf het begin fiets ik ook met sandalen en SPD klips. Ideaal!
Wat je zegt, licht en luchtig in zomer en winter, maar ook prima mee te lopen. Zeker zo belangrijk zo blijkt.

Toch liep ik 4 jaar geleden tegen knieklachten aan. Nu geef ik niet uitsluitend de schuld aan mijn (versleten) sandalen en het SPD systeem, maar ze droegen er wel aan bij. Vooral dat ik er te lang(ook 5 jaar) mee bleef fietsen en lopen. De binnenzool waar de SPD klip aan vast zit was los geraakt zonder dat ik het in de gaten had. Ook de trappers waren versleten. Wat? Ja, ook die kan blijkbaar verslijten. Wat een slechte verbinding met veel speling tot gevolg had.

Sinds kort fiets ik met Sidi dichte schoenen en LOOK systeem. Een zekere verbetering. Goede pasvorm. Maar daar moet je geluk mee hebben. Koude voeten is gebleven. Maar dat is bij mij niet toe te schrijven aan de lage temperatuur, maar beschadigde zenuwen in de voetzolen. Het zij zo.

Waarom dan toch die switch? Sandalen maat 45+ lijken niet te passen in de DF. Jij liet in Nijmegen zien dat dat dit niet het geval is in de DF-xl. Dat geeft mij hoop.
Sandalen vind ik toch praktischer in gebruik. Geen beschermkapjes op- en afdoen bij het (lastig) lopen. Ik ben er inmiddels aan die handelingen gewend, maar als ik de kans krijg wil ik denk ik toch weer terug naar sandalen. Qua koude voeten ontloopt het elkaar niet veel vind ik. Afklemming en bezwete voeten is veel eerder het geval bij Sidi schoenen.
Lastige keuze.

P.s. de sandalen van Rose verzendhuis (Dld) bevallen mij ook heel goed. Ook op de hak verstelbaar.