zondag 7 september 2014

NK tijdrijden Texel



170 mannen en vrouwen reden het Nederlands kampioenschap tijdrijden op Texel. De start was in Oudeschild en het draaipunt in Cocksdorp zodat na 28,5 km. “stoempen” je weer terug was.
Onder het rennersveld waren dit jaar maar 8 liggers. (Misschien volgend jaar, meer inschrijvingen door  wat meer reclame op velomobiel sites.)
Dit jaar reed ik voor het eerst met wielkappen van Jan (v Steeg) Ik had deze thuis er al opgeplakt want dat is toch aardig wat plakwerk  (niet echt mijn hobby). En de nieuwe racekap van Wim.
De fietsrit naar Texel was aardig uitkijken voor hobbels en gaten.
Zeker op het fietspad in Den Helder (langs de bomenrij) want daar zitten complete springschansen in. En zijn je wielkappen dan ook gelijk bedankt.
Bij de boot aangekomen stond Andre al te wachten en later kwamen ook Jules en Elly aanrijden op de “step” . Mijn velomobiel andersom de boot maar opgetrokken; anders kwam ik niet over de laadklep hobbels.
Bij de start was de rest van het rennersveld ook aangekomen. Het was weer een feest van herkenning (veel “oude” wedstrijd renners van vroeger deden ook mee). Er waren wat minder velomobielfans dan vorige jaren. Dus het was zoeken naar “kontenkeerders” Gelukkig kon Swanette er een vinden, die alle velomobielen keurig draaide op het einde. (Anders waren de tijden een stuk langzamer)
Kappen maken het verschil
Voor de start kreeg ik van Wim nog een nieuwe lageracekap te leen. Rij zelf al jaren met plezier, de toerkap van Wim zijn velomobielonderdelen.nl . Deze heeft meer extras maar is in snelheid iets lager.
We reden onder ideale omstandigheden. Geen zon en wat zijwind.  De hartslagband had ik bewust afgelaten. (vorig jaar tikte ik de 191 aan en daar word je niet vrolijker van). Vanaf de start gelijk volle bak richting draaipunt. In de verte kon ik net Swanette zien rijden en dit was een mooi richtpunt. (In Venray was ze al sneller en dat zou me niet weer gebeuren  ) Al voor het draaipunt was ik er langs maar werd niet veel later zelf ingehaald door Ymte en Jeroen.  Wim was als 2e gestart (vanwege zijn lekke band tijd van vorig jaar) En was hierdoor uit het zichtsveld. Terug begon ik langzaam te verzuren maar wist de snelheid nog steeds rond de 60 km/h te houden. In Wim zijn kap zat een speciale luchtinlaat zodat je langer met het vizier dicht kan rijden. Rijdt ideaal!
Wedstrijdscherm
Na de finish hoorde ik de omroeper mijn tijd “praaien” En die was supersnel. Op dat moment stond ik op de 3e plaats. Ymte was 1e en Jeroen was 2e. en Wim 4e. Snap nog niet helemaal wat er daarna anders gegaan is in de tijdberekening. Want na correctie (transpondertijd en kloktijd) werd onderstaande einduitslag opgemaakt.
Ik had nog steeds mijn snelste tijd ooit… was alleen nu 4e.
Daar gaat mijn 3e plaats :)
Maar zonder de racekap van Wim was ik zeker langzamer gegaan  (Wim nogmaals bedankt voor het lenen). Het was een leuke snelle dag. En hoop dat er volgend jaar meer velomobielen meedoen.
Ymte is toe aan een nieuw rijwiel ;)

Iedereen bedankt ook de fotograaf

4 opmerkingen:

Adri Manhave zei

Hallo Cees,

Toch een hele mooie tijd! En een hele hoge snelheid ook!
Eervol verloren moet je maar denken, je bent strijdend ten onder gegaan...
Inderdaad een merkwaardige uitslag als je de eerdere resultaatlijst ziet, is daar nog een verklaring voor gegeven?

Groeten, Adri.

Peter de Rond zei

Hallo Cees,
Een correctie van een paar seconden kan ik me voorstellen, maar een correctie van 2 minuten, dat begrijp ik niet, je bent geneigd te zeggen dat er iets niet klopt.
Wat zegt je eigen kilometerteller dan, of had je die niet op nul gezet. Wel raar dat je net een paar seconden tekort komt nu.
Gr. Peter

Corn Dolly zei

Nu is het me nog niet duidelijk. Het komt wel eens voor dat de baanlengte fout in de computer is gezet.Dan geldt die handicap voor ieder gelijk. Nu is de langzaamste nauwelijks veranderd en de snelste leveren 10% in....en jij wisselt zelfs van plek. Apart. Moet iets anders spelen wat ze niet kwijt willen. Was met de WK ook niet helemaal zuivere koffie die uitslag.

De nacaduct samen met een lagere kap kan idd enkele km/u schelen. Hoe sneller je rijdt, hoe meer effect. Vooral met gesloten vizier blijven rijden scheelt enorm ervaar ik ook altijd. Daarnaast is voldoende zuurstoftoevoer en koeling op die afstand ook van invloed. Je vermogen loopt meetbaar achteruit zonder die extra ingreep als b.v. een nacaduct. Elk beetje helpt. Hoeveel? Dat verschild per keer en omstandigheid.

Ik merk soms dat je met een (kleine) aanpassing soms net door een bovengrens kan gaan waar je normaal altijd tegenaan blijft hangen. Nu ik Q-ringen heb, zowel op mijn Raptobike en oude Brandweerquest, zijn het opeens totaal andere fietsen geworden. Nog steeds geen winnaars, maar alles gaat net even makkelijker. Soms levert dat een wat hogere snelheid op. Soms gewoon energiebesparing of vlottere acceleratie. Het prestatieplafond van die fietsen (en van mij) is net weer wat omhoog gebracht hiermee.

In jou geval (bij iedereen eigenlijk) zou het ook het proberen waard zijn. Kost wel wat. Eigenlijk het enige nadeel van Q-ringen. Ik heb vooralsnog bezuinigd op een ovaal groot buitenblad. Wie nooit in bergen fietst kan ook zonder het kleine blad zich behelpen. Op de DF-xl wil ik een triple Q-ring. Ik wil niet meer zonder fietsen.

De DF heeft trouwens de nacaduct standaard al in de neus ;-)

Cees zei


Heb mijn garmin uitgelezen en de tweede tijd komt meer overeen dan de eerste tijd.
Dirk Vinke heeft het er wel over gehad dat de afwijking te maken heeft met het invoeren van de starttijd. Maar te verklaren valt het niet. Ben weer blij dat we mee mochten doen en hoop dat dit ook volgend jaar weer kan. Voor de rest was de organisatie perfect.