maandag 3 mei 2010

Noodweer


Dit weekend fietsretour Hippo via Zevenhuizen naar Groningen. Dochterlief had een bijspijkercursus op de R.U.G. over 2 dagen. Zodoende met de auto heen en met de fiets (Quest 384) terug, volgende dag weer fietsend heen (quest254) en met de auto terug. De weersvoorspellingen waren niet al te best maar ben best wel wat gewend (elke dag woon-werk). Via http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/ mijn fietsroute gepland en in de GPS gezet. De eerste rit vanaf Groningen viel nog mee, Had de wind tegen en had van de 4 ½ uur maar 2 uur regen. Had het profiel van de fietsplanner op racefietser gezet en dan verwacht je ook dat hij de snelste en een goed berijdbare route neemt, echter bij Beemsterzwaag leiden hij mij over onverharde zand en schelpen paden Prachtige route maar.. als het regent ben je daar niet echt blij mee en je kon niet echt doorrijden. Terug ben ik door Beemsterzwaag zelf gegaan voor de rest kon ik overal prima doorrijden via leuke dorpjes en goede wegen. Echter de volgende dag terug was de wind 180 graden gedraaid en had ik weer de wind (nu stormachtig) tegen en reed bijna continu in de regen. Wat een noodweer en met een lekke band werd het er niet beter op. De Quest boorde zich door de wind heen en kon toch redelijk strak rijden (een velomobiel met open wielkasten zou het stukken moeilijker hebben ;) Terug met de Quest weer op de auto (gelukkig geholpen door familie in zevenhuizen) was het minder stabiel rijden. Op de A7 kon ik net aan de 70 km/u halen en de spanbanden(die de Quest op zijn plaats hielden) lieten een brullend geluid horen. De rit was indrukwekkend maar zou hem onder deze noodweer omstandigheden niet gauw meer over doen.

3 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Cees. Even dacht ik bij het zien van de foto's dat Quest 254 een nieuwe eigenaar kreeg. Hoe staat het met de verkoop ? Groeten Kees.

Quesjer zei

Lawaai van spanbanden.

Hoi,

Het brullen van de spanbanden is vrij simpel te reduceren. Wen je aan de banden aan elke kant eenmaal te laten roteren, zodat de wind geen vlak heeft. Daardoor zal de spanband niet meer in trillen komen.

Overigens is het eigenlijk veel veiliger om de fiets met korte riempjes aan de banden vast te zetten. Je hoeft dan niet de vering van de fiets in te persen, maar kan een "harde" verbinding maken met de auto. Dan kan er ook geen schade ontstaan aan het koetswerk door schuren van de spanband op de gelcoat.

Met sportieve groet:

Quesjer

Cees zei

Bedankt voor de Tip, het werkt ! Ik had zelf al korte riempjes aan de banden vastgezet maar omdat het zo stormde waren de spanbanden een extra veiligheid. Er zijn een paar lichte schuurplekjes te zien.
Groet Cees