woensdag 9 december 2009

Onderhoud (remmen &onderkant) Quest.

Vandaag begin ik, met het wat grotere onderhoud van Quest 254. Begin volgend jaar komt mijn nieuwe Quest en zal de huidige worden verkocht. Eerst het onderhoud, wat versleten is wordt direct vervangen. Hij kan altijd nog naar Velomobiel.nl als ik er niet uit kom. Als laatste wil ik (of de nieuwe eigenaar wil hem zo over nemen) het casco opnieuw schuren en laten spuiten. Vandaag zijn de remmen, wielkast en onderkant aan de beurt. Het voorwiel rechts is eerst aan de beurt, de 3 kogelbout moertjes maak ik los met steeksleutel 8 die ik aan de kop nog wat vlakker slijp zodat hij makkelijk onder de kogelkop kan met een verstelbare dop (10) sleutel haal ik dan de moeren los. (Pe heeft een speciale ringsleutel maar met deze gaat het ook), Dan de gehele voet met wiel losgehaald met de moeren aan de binnenkant van de Quest. Wiel haal ik los met een inbussleutel waardoor nu de voet los gaat van het wiel. Kan nu de rem handmatig in knijpen op het wiel om de remkabel los te maken. Alles goed schoon maken. Uit de wielkast komt de bagger van half Wieringen & Wieringermeer. De andere helft van de bagger zal wel bij Pe erin gezeten hebben. Hierna scharnierende delen licht invetten/druppelen met olie, nogmaals de remschoenen schoonmaken (was benzine) alles weer in elkaar zetten (Remkabel voor terugzetten weer monteren) afstellen. Fietsen en remmen.
Hierna afborgen met nagellak van mijn dochter.
De remmen zijn weer als nieuw.
De ketting met versnelling en wat er nog meer bij hoort zijn de volgende keer aan de beurt.
Hier de link van Velomobiel.nl over het onderhoud van de Quest.

1 opmerking:

Robbedoes zei

Hallo Cees,

Waarschijnlijk ken je me niet, maar ik sta momenteel nr 8 op de orderlijst van Velomobiel :-)
Kees uit HHW had het idee dat onze Questen tegelijk worden afgeleverd.
Mocht dit het geval zijn hoe ga jij dan naar Dronten?
Ik had het plan om per openbaar vervoer te gaan.

Gr
Rob
rob apenstaartje robkaag.nl