maandag 31 januari 2022

Super service Fietsbus afsluitdijk

 

Rondje IJsselmeer had ik al jaren niet meer gedaan .Omdat het fietspad van de afsluitdijk er uit ligt en je met een velomobiel speciaal vervoer moet aanvragen.. Hield mij dit tegen, Tot een paar dagen geleden mijn wederhelft naar Joure wilde (voor de ontspannig) en ik met een tussenstop in Joure, Rondje Ijsselmeer wilde gaan fietsen. Ik had al van diverse velonauten gehoord dat het aanvragen om over te zetten niet makkelijk ging. Dit moest minimaal 2 werkdagen voor de overzet worden aangevraagd. 

Het weerbericht zag er op dat moment nog goed uit.(wat regen en wind). Zodat ik loket afsluitdijk durfde te bellen. Ik kreeg direct een aardige mevrouw (met buitenlands accent) aan de lijn die mij niet goed begreep.. Terwijl ik letterlijk de tekst van haar eigen site opnoemde wat zij moest doen.. Speciaal vervoer regelen voor mijn velomobiel vanaf Den Oever naar Kornwerderzand.. Velomobiel, banaan, overdekte ligfiets, klomp .. ze wist niet wat het was.. en moest uitzoeken hoe dit aan te vragen. 15 min. in de wacht gestaan en toen werd de verbinding verbroken. Gelijk weer gebeld met dit loket en tot mijn verbazing kreeg ik iemand anders aan de lijn . Die wist gelukkig wel wat een velomobiel was maar ik moest wel een aantal vragen beantwoorden. gelukkig was het in 10 min. aan gevraagd en kreeg ik een email ter bevestiging. 

De vervoerder zou contact met mij opnemen. Een Garage in den Oever zou dit verzorgen. De beheerder belde mij ook keurig op gaf mijzelf zijn telefoon nummer en moest hem bellen als ik daar stond.. 

Wat kon er mis gaan : )  

De ramen waren al stuk gegooid : (

Had verder het weerbericht niet meer bekeken en fietste zondagochtend naar Den Oever en belde op bestemming het garage bedrijf. Hij zou er zo aan komen , hij moest nog even een test doen, ?? 10 min. later belde hij op dat hij positief testte op corona , geen vervanger kon regelen en de overzet zelf op moest lossen, of om moest fietsen over Lelystad
Ik baalde als een stekker (en Mijn wederhelft was al met de auto vertrokken ..) 

Nou had ik een keer gehoord dat de fietsbus (waar alleen fietsen in mogen) soms ook velomobielen meenam . Dus op goed geluk maar wachtte op de fietsbus (met winterregeling en zou een paar 100 meter verder moeten stoppen) gelukkig was de chauffeur meewerkend en kon de velomobiel zo in de bus rijden.. (er passen makkelijk 2 velomobielen In en er kunnen dan ook nog een aantal gewone fietsen bij.)


Was blij dat het gelukt was en appte de rest van de "velomobielbende" dat ik in de fietsbus zat over de afsluitdijk.  Ik kreeg toen de eerste berichtjes binnen over "Storm Corrie"

Nou had ik wel meer met zwaar weer gefietst maar altijd voorbereid .. maar deze had ik niet aan zien komen.

Maar ja ...eenmaal op weg is terug gaan voor "watjes" en zou wel kijken hoe ver we komen. OP De zondag was het in iedergeval prima weer en was ook zo in Joure , waar ik de volgende dag mijn ronde om het ijsselmeer zou vervolgen.

De volgende ochtend (vandaag 31 jan.) was het echt slecht weer ""Corrie" zorgde voor wk 9 met uitschieters naar wk 10. Ik had toen al besloten dat ik een "watje" was en tegen de storm weer terug zou fietsen naar de afsluitdijk... maar zonder dat ik speciaal vervoer had geregeld . De quest had er weinig moeite mee om tegen de storm in te beuken. En ik hoopte dat ik nu ook met de fietsbus mee teruggezet kon worden.. Gelukkig stond hij al bij Kornwederzand toen ik aan kwam en de chauffeur hielp mij ook nog uit de quest te komen zonder dat mijn velo werd weggeblazen.


Mijn quest werd in de bus goed vastgezet en met dekens bedekt. Top service.

En werd weer afgezet in Den Oever ,waar ik wat slingerend weer naar huis reed

Zo werd het ongewild een aardig avontuur, met een super service van het personeel van de fietsbus.

Die zelf aangaven dat de meeste chauffeurs je gewoon meenemen (maar bij teveel fietsen de gewone fietsen voorrang krijgen) .. Hartstikke bedankt..Dit waren toppers



2 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Cees, gefeliciteerd dat je avontuur zo goed is afgekomen, ik ben vorige week nog “overgestoken” met speciaal vervoer en dat ging prima. Inderdaad als er andere fietsen zijn wordt het risicovol dan ben je als laatste aan de beurt maar nu is het allemaal goed gegaan mede dank zei de positieve instelling van de chauffeurs van de fietsbus.

Mick zei

Je bent een echte Noorman man Cees!