zondag 25 november 2012

Palen: 11500 gewonden en 12 doden fietsers per jaar

Op mijn woon-werk route (Hippo – Den Helder) kom ik ongeveer zo’n 30 verkeersheuvels met starre reflecterende palen tegen. Hier ook wel genoemd chicanes. Deze zijn bedoeld om de snelheid uit het auto verkeer te halen…....... Als er geen tegenligger aankomt kun je er gemakkelijk met hoge snelheid langs rijden...
 Dit heeft hier al voor veel ongemakken en ongelukken gezorgd. Fietsers worden op het laatste moment de kant ingedrukt; omdat de automobilist de snelheid van de tegenligger en de fietser verkeerd inschat. Of de paaltjes worden helemaal niet gezien en er afgereden zodat de betonnen verhoging fietsers laat vallen en carterpannen van auto’s doet sneuvelen.
Het rapport van het landelijk fietsberaad(van 1 jaar geleden) en het artikel van deze week in het NHD, geven aan dat 1 op de 4 fiets ongelukken wordt veroorzaakt door paaltjes. Als je dit artikel dan letterlijk leest zijn dit 12 doden en 11500 gewonden waar een paal een negatieve hoofdrol in speelt.
Dat het veiliger kan, is wel duidelijk maar krijg een gemeente of Rijkswaterstaat maar eens zover dat ze overgaan op flexibele palen (zie link) … op klachten van uit de gemeente (zoals LINK wieringernieuws) wordt niet of nauwelijks gereageerd. 
Ook op mijn brief (zie voorgaand artikel) naar Rijkswaterstaat wordt niet gereageerd. In het artikel wordt aangegeven dat er een proef wordt gestart in Enschede en dat de fietsersbond er druk achter zet. Hopelijk pikt Gemeente Hollands Kroon dit ook op…. En haalt de onveilige vluchtheuvels weg of vervangt deze door (link) flexibele palen op de betonnen verhoging zodat deze er niet meer worden afgereden…. Er zijn nu wel genoeg ongevallen geweest en het scheelt de Gemeente ook nog eens veel geld als de paaltjes er niet meer worden afgereden. (elke week worden hier paaltjes omgereden)
En anders weg die palen!! en :-) ….. verkeer_remsters aanstellen zie video link



 

1 opmerking:

Gerrit zei

Een verkeers remster , geweldig idee , graag 1 om de 100 meter.