zondag 15 januari 2012

Tussen Kettingtandwiel (rubber vervangen)

Afgelopen vrijdag heb ik een nieuw Tussen-kettingtandwiel (voor onder de stoel) en een nieuw rubber meegenomen. Er zijn op diverse blogs vele problemen bekend met dit tandwiel. Ik zelf heb daar geen ervaring mee, bij mijn vorige Quest(254) waren er 17000km zonder (tandwiel)problemen.
En bij mijn huidige Quest bijna 21000km zonder deze problemen.
Misschien dat het de manier van rijden is (rij meestal op het grote blad (57) of dat het mijn lange benen zijn J  
(Wat een mindere knik geeft naar dit tussentandwiel.)

Toch heb ik vandaag er een nieuw rubber omgelegd omdat
bij inspectie van het huidige rubber er toch een klein
stukje weg was.
Kettingtandwiel eruit gehaald het oude rubber eraf geschraapt, Goed het kunststof schoon gemaakt en een nieuwe -o– rubber er in gelijmd. Ook het kunststof geborgd, wat  op de lagers zit.

Nu maar eens kijken hoe lang dit nieuwe rubber meegaat. Het rijdt nu wel iets stiller dan met het kleine stukje rubber eruit. En het nieuwe kettingtandwiel houden we voor reserve.





6 opmerkingen:

  1. ik hoor mijn kettingrol al weer na 4650 km, al weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kees,
    Het kettingtandwiel is één van de vele snelheid beïnvloedende factoren. Jouw oplossing is in ieder geval de langzaamste. Zo haal je Wim nooit in :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn natuurlijk ook nog fietsers die niet koste wat het kost voor de snelheid gaan........;) Comfort, gemak, plezier, lichamelijk welzijn en nog veel meer aspecten bereik ik met een fiets die zeker niet bekend staat als snelste. Wel als het ultieme fitness-apparaat: De Roeifiets.

    Wim - ik geniet van elke slag/haal - H.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Wim,
    Je hebt natuurlijk volkomen gelijk.
    De opmerking is ook alleen maar bedoeld als een plagerijtje naar Cees. Cees heeft er eerder, tijdens een tijdrit op Texel, een 'bijna dood' ervaring voor over gehad om me in te halen.
    Dat lukte hem toen nog wel, nu al een paar jaar niet meer.
    Lekker een rondje van 100 km maken met een groep en een kalm tempo, zoals vandaag, vind ik ook heerlijk.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Cees
    Deze ketting ROL (die aanduiding maakt het verschil) is er een met rubberring in het midden. Die had ik ook in de 3x26. Eigelijk nooit problemen mee gehad. Dwz hij maakte wel iets meer lawaai waarschijnlijk maar niet bovenmatig veel. Het rubber neemt de vorm aan van een tandwiel tand. 20-30.000 km of meer is mogelijk. Ik snapte eigenlijk niet goed waarom dat deelbare asje ontwikkeld moest worden.
    Het TANDwiel die er nu in zit heeft twee rubber ringen naast de kunststof tanden. Ik neem aan dat deze tegenwoordig standaard wordt gebruikt bij aflevering.
    Die ringen gaan wel degelijk snel kapot. (bij mij rond de 8000 km schat ik, toen begon het lawaai) Het gevolg is een meer dan irritant (en onnodig) gereutel onder de stoel vandaan.
    Zoals Wim steeds aangeeft, als je daar mee door blijft fietsen gaan de tanden slijten en breken zelfs af. (bij mij gebeurt)
    Dat is niet nodig en zonde van het goede tandwiel met lagers. Gewoon op tijd vervangen van de ringen voorkomt ergenis en geeft stilte in de fiets.
    Zet er gelijk een deelbaar asje in en het is een klusje van niks en de ketting en tandwiel vinden het ook fijner dat het tandwiel iets op het asje heen en weer kunnen bewegen.
    Oude rol prima, nieuwe tandwiel(plus asje) beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim is met zijn innovatie uniek in de velomobiel wereld, alles moet kloppen. Snelheid, geluid, banden kettingrol enz. Toch als je hier in de kop woont en in het donker naar je werk gaat in allerlei weer en weg situaties ( bagger, wind, regen, vorst enz) Dan zoek je een middenweg in vertrouwd materiaal. In een wedstrijd blijft het doel Wim voor te blijven, al zal hij in het voordeel zijn maar de benen wel het werk moeten doen. En daar ga ik dit jaar voor .. ouderwets .. harder trappen ;)

    BeantwoordenVerwijderen